سگى به جاى اسبان، حمال خوراك
امير صالح بعد از آنكه مقابل با امير تيمور لنگ مىشود و مىجنگد و بالاخره غالب مىشود، امير تيمور لنگ را مىگيرند حبس مىكنند، موقعى كه مأمور خوراكى آورد خواست جلو امير تيمور بگذارد ظرف نبود سطلى در آنجا بود خوراك را در سطل ريخت و جلوى امير گذاشت در اين اثنا سگى رد شد سر كرد در سطل، امير تيمور نهيبش كرد سگ سر بلند كرد بند سطل گردن سگ افتاد و پا به فرار گذاشت. آشپزخانه امير را همراه برد امير خندهاش گرفت. مأمور به امير صالح خبر داد، امير هم برايش رقت كرد گفت او را در حرم بياوريد. قدرى از او دلجوئى كرد گفت شنيدم خنده كردى گفت بله روز قبل سيصد مركب از قاطر و شتر و الاغ طباخ خانه لشكر مرا حمل مىكرد امروز يك سگى آشپزخانه ما را حمل كرد. امير صالح هم گفت بنده خدا اصل اين امارتهاى من و تو تمامش بازيچه است بس است در پستى اين عالم كه يك شلى مثل تو و كورى هم مثل من امير شود. غرضم تمامش وهم و خيال است.
43) و ما من دابة فى الأرض الا على الله رزقها.
سوره هود، آيه 6.
44) فسا كتبها للذين يتقون و يوتون الزكوة والذين هم باياتنا يومنون.
سوره اعراف، آيه 156.
45) دعاى افتتاح در اعمال شبهاى ماه رمضان.
46) ما علمت لكم من اله غيرى.
سوره قصص، آيه 38.
47) و قضى بينهم بالحق و قيل الحمد لله رب العالمين.
سوره زمر، آيه 75.
48) و من كان فى هذه اعمى فهو فى الاخرة اعمى و اضل سبيلاً.
سوره اسراء، آيه 72.
49) سوره حديد، آيه 1.
50) سوره جمعه، آيه 1.
51) سوره اسراء، آيه 44.
52) سوره مؤمنون، آيه 14.
53) سوره اسراء، آيه 44.
54) كلمه طيبه، ص 219، حكايت 4.
55) سوره حديد، آيه 1.
56) و اوحى ربك الى النحل ان التخذى من الجبال بيوتا و من الشجر و مما يعرشون
سوره نحل، آيه 68.
57) علمنا منطق الطير و اوتينا من كل شىء.
سوره نمل، آيه 16.
58) سوره نحل، آيه 21.
59) نطق به معنى اظهار مافى الضمير است و در انسان به وسيله زبان است و در حيوانات به وسيله صداهاى مخصوص و گفته شده كه بسيارى از حيوانات مقاصد خود را به يكديگر به وسيله صداهاى خفيفى كه بشر عاجز از شنيدن آن است به يكديگر مىفهماند و بعضى مانند مورچگان به وسيله حركت شاخكهاى خود مقاصدشان را مىرسانند و اينها همه نطق ملكى و عالم ظاهر است.
نطق ملكوتى عبارت است از آشكار نمودن حقايق و مطالب به وسيله اشيا، جماد، نبات، حيوان در همان عالم ملكوت كه غيب عالم ماده است كه بشر عادى از ادراك آنها عاجز است و از اين قسم است خبر دادن هدهد به سليمان حالات شهر سبا و شرك و كفر آنها و غفلت آنها از توحيد خداوند و قدرت و علم خداوند و نيز خبر از اينكه آنها در دام شيطان و جلوه گريهايش در اعمال زشت هستند و نيز از هدايت و ضلالت ذكرى نموده و بديهى است درك اين مطالب براى هدهد به جهت ملكى او محال است تا چه رسد به اظهار آن پس به جهت ملكوتى است و شايد جمله سليمان كه خداوند به ما منطق طير داد همان جهت ملكوتى است وگرنه جهت ملكى را افرادى از بشر هستند كه مىتواند منطق حيوانات را بفهمند.
براى شرح بيشتر به كتابهاى مورچگان و موريانه و زنبور عسل تأليف موريس مترلينگ مراجعه شود.
60) و لسليمان الريح عدوها شهر و رواحها شهر.
سوره سبا، آيه 11.
61) ص 246. 62) سوره حديد، آيه 1.
63) فسبحان الذى بيده ملكوت كل شىء و اليه ترجعون.
سوره يس، آيه 83.
64) كتابهاى مناقب و معاجز - منتهى الامال جلد يك، ص 21، حالات پيغمبر صلى الله عليه و آله.
65) ما شكت الارض الى الله بمثل شكايتها من صب الدم الحرام و من ماء غسل الزنا و من النوم بين الطلوعين عليها.
لئالى الاخبار، جلد 5، ص 194، س 14.
66) بحارالانوار، جلد 6، ص 218، حديث 13.
67) مفاتيح، دعاى ابوحمزه ثمالى.
68) والله العزة و لرسوله و للمؤمنين.
سوره منافقون، آيه 8.
69) من كان يريد العزد فلله العزة جميعاً.
سوره فاطر، آيه 11.
70) يقولون لئن رجعنا الى المدينة ليخرجن الاعز منها ألاذل و لله العزة و لرسوله و للمومنين.
سوره منافقون، آيه 8.
|
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسبها: <-TagName->